»Vina nimajo!« je rekla Marija in s tem prosila Jezusa, da bi se lahko poročno slavje nadaljevalo, kakor je treba, kajti 'povabljeni na svatbo se ne morejo postiti, dokler je ženin med njimi' (prim. Mr 2,19). Zatem je Jezusova Mati šla k služabnikom ter jim naročila: 'Kar vam bo rekel storite' (prim. Jn 2, 1-5). To Marijino posredovanje je omogočilo 'dobro vino', ki je naznanilo nove zaveze med božjo vsemogočnostjo ter med sicer ubogim, a razpoložljivim človeškim srcem. ...
»Vina nimajo!« je rekla Marija in s tem prosila Jezusa, da bi se lahko poročno slavje nadaljevalo, kakor je treba, kajti 'povabljeni na svatbo se ne morejo postiti, dokler je ženin med njimi' (prim. Mr 2,19). Zatem je Jezusova Mati šla k služabnikom ter jim naročila: 'Kar vam bo rekel storite' (prim. Jn 2, 1-5). To Marijino posredovanje je omogočilo 'dobro vino', ki je naznanilo nove zaveze med božjo vsemogočnostjo ter med sicer ubogim, a razpoložljivim človeškim srcem.
To znamenje, ki ga je Jezus storil, je izhodišče za različna razmišljanja. Eno od teh je o zakonu. Kriza je torej prehod k rasti. S tega vidika lahko beremo pripoved o svatbi v Kani (Jn 2,1-11). Devica Marija je opazila, da mladoporočenca 'nimata več vina' ter to rekla Jezusu. Ob tem pomanjkanju vina pomislimo na trenutke, ko v življenju zakonskega para ni več ljubezni, ni več veselja ter naenkrat upade navdušenje za zakonsko življenje. Potem, ko je Jezus spremenil vodo v vino, vsi hvalijo ženina, ker je, kakor pravijo, ohranil vse do tega trenutka 'dobro vino'. To seveda pomeni, da je bilo Jezusovo vino boljše, kot prejšnje. Vemo, da je to 'dobro vino' znamenje zaveze, svatbe nove zaveze, ki jo je Jezus prišel sklenit s človeštvom. Ravno zato, ker vsak krščanski zakrament svetega zakona izhaja iz te zaveze, pa naj se uresničuje še na tako beden ali opotekajoč način, lahko z neko mero ponižnosti najde pogum, da zaprosi za pomoč Gospoda. Ko se namreč par v težavah ali celo tisti, ki se je že ločil, zaupa Mariji in se obrne na Njega, ki je iz obeh napravil'eno meso', je lahko popolnoma prepričan, da bo ta kriza z Gospodovo pomočjo prešla v rast in bo ljubezen iz tega izšla prečiščena, bolj zrela in utrjena. To pa lahko stori samo Bog, ki pa se hoče posluževati svojih učencev kot vrednih sodelavcev, ki se približajo parom, jih poslušajo ter jim pomagajo ponovno odkriti skriti zaklad zakona, torej tiste žerjavice, ki je še ostala pod pepelom. On je torej, ki bo poživil, da bo plamen ponovno zažarel, seveda ne na isti način, kot med zaljubljenostjo, temveč na močnejši in globlji način, vendar ta isti plamen.
Benedikt XVI. je ob istem odlomku spregovoril tudi o Mariji, ženi vere. »'Blagor ti, ki si verovala', ji pravi Elizabeta (prim. Lk 1,45). Magnifikat – nekakšen portret njene duše – je ves stkan iz niti Svetega pisma, iz niti Božje Besede. Tako je vidno, da je v Božji Besedi Marija zares doma. Govori in misli z Božjo Besedo. Božja Beseda postane njena beseda, in njena beseda prihaja od Božje Besede.
Kako bi moglo biti drugače? Kot verujoča v veri misli z Božjimi mislimi, hoče z Božjo voljo, zato more biti ljubeča. To slutimo ob tihih dejanjih, o katerih nam govorijo poročila o Jezusovem otroštvu iz evangelija. To vidimo v rahločutnosti, s katero v Kani Galilejski zazna stisko ženina in neveste ter jo zaupa Jezusu. To vidimo v ponižnosti, s katero sprejema zavrnitev v času Jezusovega javnega življenja. Saj ve, da mora Sin zdaj ustanoviti novo družino in da bo materina ura spet prišla šele v trenutku križa, ki je seveda resnična Jezusova ura (prim. Jn 2,4; 13,1).
Opoldanski nagovor Benedikta XVI. v nedeljo, 20. januarja 2013 Bogoslužje nam danes predstavlja evangelij o svatbi v Kani, ki ga pripoveduje Janez, očividec tega dejanja. Ta dogodek je na današnjo nedeljo, ki neposredno sledi božičnemu času, saj skupaj z obiskom modrih z Vzhoda ter z Jezusovim krstom oblikuje trilogijo 'razglašenja', torej Jezusovega razodevanja. Dogodek svatbe v Kani je pravzaprav 'prvi od znamenj' (Jn 2,11), oziroma prvi Jezusov čudež, s katerim je javno razodel svojo slavo ter s tem prebudil vero v svojih učencih. Obudimo na kratko to, kar se je pripetilo med praznovanjem svatbe v Kani Galilejski. Zgodilo se je, da je zmanjkalo vina in Marija, Jezusova Mati, je o tem obvestila svojega Sina. Ta ji je odgovoril, da njegova ura še ni prišla, toda potem je sledil Marijini spodbudi in je, ko so napolnili šest velikih vrčev z vodo, spremenil vodo v vino, v odlično vino, boljše kot je bilo prej. S tem 'znamenjem' se je Jezus razodel kot mesijanski Ženin, ki je prišel vzpostavit s svojim ljudstvom novo in večno Zavezo, kot o tem pravijo preroki: 'Kakor se ženin veseli neveste, tako se tebe veseli tvoj Bog' (Iz 62,5). Vino je namreč simbol tega veselja ljubezni, spominja pa tudi na kri, ki jo bo Jezus na koncu prelil ter s tem zapečatil poročno zvezo s človeštvom.
Cerkev je Kristusova nevesta, ki jo On nareja s svojo milostjo sveto in lepo. Kljub temu pa je ta nevesta, ki jo sestavljajo človeška bitja, potrebna očiščevanja. In ena od najtežjih krivd, ki kazijo obličje Cerkve, je vidna neenotnost, ki se še posebej kaže v zgodovinskih sporih, ki so razdelili kristjane in še niso povsem preraščeni.
Evzebij iz Cezareje pravi: »Mučenci sestavljajo krono Kristusa v slavi.« Prokopij iz Gaze nadaljuje: »Božje kraljestvo pravičnosti in slave je bilo obljubljeno najprej Judom in zatem tujim ljudstvom.« Sv. Ciril Aleksandrijski to razloži: »Izraelsko ljudstvo je bilo vezano na Boga s poročno obljubo, sedaj pa ne samo Izrael, temveč skupaj z njim tudi tuja ljudstva prihajajo k Njemu v Cerkev, ki je s tem tako dopolnjena.« Teodor iz Erakleje pa pravi: »Nevestina duša prejme v krstu novo ime, skupno ...
Evzebij iz Cezareje pravi: »Mučenci sestavljajo krono Kristusa v slavi.« Prokopij iz Gaze nadaljuje: »Božje kraljestvo pravičnosti in slave je bilo obljubljeno najprej Judom in zatem tujim ljudstvom.« Sv. Ciril Aleksandrijski to razloži: »Izraelsko ljudstvo je bilo vezano na Boga s poročno obljubo, sedaj pa ne samo Izrael, temveč skupaj z njim tudi tuja ljudstva prihajajo k Njemu v Cerkev, ki je s tem tako dopolnjena.« Teodor iz Erakleje pa pravi: »Nevestina duša prejme v krstu novo ime, skupno vsem vernikom.« Prokopij iz Gaze ponovno pravi: »Dejstvo, da Cerkev kot nevesta živi z Bogom pomeni, da jo njegova božanska navzočnost varuje in ohranja v njeni svetosti.« Teodor Cirski pa pravi: »Po veri v Gospoda verniki nosijo ime, ki izhaja neposredno iz Njegovega.« Isho'dad iz Merva dodaja: »Ta vera bo ponovno preko Cerkve poselila zemljo, da bo ta ponovno postala rodovitna v tisti svoji novi duhovni sposobnosti, ki sprejema vse.« Sv. Efrem Sirski pa odločno zatrdi: »Otroci iz zakona med Nevesto in Ženinom so voditelji Cerkve. To so apostoli, prezbiterji in vsi pravični.«
Sv. Avguštin in sv. Maksim Torinski o evangeljskem odlomku Sv. Avguštin pravi: »Gospod je bil povabljen in je šel na svatbo. Ne preseneča, da je šel na svatbo v Kano Galilejsko On, ki je prišel na svatbo tega sveta. Beseda je namreč ženin in človeško meso je nevesta. Da je Gospod sprejel povabilo in šel na svatbo, je ne glede na mističen pomen, potrditev, da je on avtor poroke. Gospod je namreč šel na svatbo, da bi utrdil zakonsko (karitativno) ljubezen in razodel skrivnost zakonske združitve.«
Sv. Maksim Torinski razlaga: »Mati je dobro vedela, da človeštvo še ni bilo pripravljeno sprejeti Sina, a ga je s svojo neposredno priprošnjo izraženo v 'Vina nimajo', povabila, da stori prvo dejanje izrednega usmiljenja, torej da spremeni naravno vodo v novo snov, torej vino, ki je simbol milosti Svetega Duha.«
Zaradi hčere síonske ne bom mólčal, zaradi hčere jeruzalemske ne bom miroval, dokler ne vzide kakor svit njena pravičnost in ne zagori kakor plamenica njeno odrešenje. Narodi bodo videli tvojo pravičnost, vsi kralji tvojo slavo. Dali ti bodo novo ime, ki ga bodo določila Gospodova usta. Čudovita krona boš v Gospodovi roki, kraljevski venec v roki svojega Boga. Ne bodo ti več rekli Zapuščena, tvoji deželi ne bodo več rekli Osamljena, temveč te bodo imenovali ›Pri njej je moja radost‹ in tvojo deželo Omožena. Kajti Gospod bo imel veselje nad teboj in tvoja dežela bo imela moža. Kajti kakor se mladenič poročí z devico, tako se bo tvoj graditelj poróčil s teboj; kakor se ženin veselí neveste, tako se tebe veselí tvoj Bog.
Psalm 96
Odpev: »Pripovedujte med narodi o Gospodovih čudovitih delih!«
Ps 96,1-3.7-10
Pojte Gospodu novo pesem,
poj Gospodu, vsa zemlja!
Pojte Gospodu, njegovo ime slavite.
Odpev: »Pripovedujte med narodi o Gospodovih čudovitih delih!«
Oznanjujte dan za dnem njegovo odrešenje!
Pripovedujte med narodi o njegovi slavi,
med vsemi ljudstvi o njegovih čudovitih delih!
Odpev: »Pripovedujte med narodi o Gospodovih čudovitih delih!«
Priznajte Gospodu, vsi rodovi,
priznajte Gospodu moč in slavo,
priznajte Gospodu slavo njegovega imena!
Odpev: »Pripovedujte med narodi o Gospodovih čudovitih delih!«
Pádite na kolena pred Gospodom v svetem okrasju!
Trepetaj pred njim, vsa zemlja,
govorite med narodi: »Gospod kraljuje!
Odpev: »Pripovedujte med narodi o Gospodovih čudovitih delih!«
2. berilo
V istem Duhu imamo različne darove
Berilo iz 1. pisma apostola Pavla Korinčanom (1 Kor 12,4-11)
Bratje in sestre, različni so duhovni darovi, Duh pa je isti. Različne so službe, Gospod pa je isti. Različna so dela, isti pa je Bog, ki dela vse v vseh. Vsakomur se daje razodetje Duha v korist vseh. Enemu je po Duhu dana beseda modrosti, drugemu v skladu z istim Duhom beseda spoznanja. Drugemu vera po istem Duhu, drugemu po istem Duhu milostni darovi ozdravljanja, drugemu delovanje čudežnih moči, drugemu prerokovanje, drugemu razločevanja duhov, drugemu raznovrstni jeziki, drugemu razlaganje jezikov. Vse to pa uresničuje en in isti Duh, ki deli vsakemu posebej, kakor hoče.
Evangelij
prim. 2 Tes 2,14
Aleluja
Aleluja. Bog nas je poklical po evangeliju, da bi prišli do slave našega Gospoda Jezusa Kristusa. Aleluja.
Jezusov prvi čudež
Iz svetega evangelija po Janezu (Jn 2,1-11)
Tisti čas je bila svatba v Kani Galilejski in Jezusova mati je bila tam. Na svatbo so bili povabljeni tudi Jezus in njegovi učenci. Ko je vino pošlo, je rekla Jezusu njegova mati: »Vina nimajo.« In Jezus ji je dejal: »Kaj hočeš od mene, žena? Moja ura še ni prišla.« Njegova mati je rekla strežnikom: »Kar koli vam reče, storite.« Tam pa je stalo šest kamnitih vrčev, pripravljenih za judovsko očiščevanje; držali so po dve ali tri mere. Jezus jim je rekel: »Napolnite vrče z vodo!« In napolnili so jih do vrha. Nato jim je rekel: »Zajemite zdaj in nesite starešini!« In nesli so mu. Ko je starešina pokusil vodo, ki je postala vino, in ni vedel, od kod je, strežniki, ki so zajeli vodo, pa so vedeli –, je poklical ženina in mu rekel: »Vsakdo postreže najprej z dobrim vinom, in ko se ljudje napijejo, s slabšim; ti pa si dobro vino prihranil do zdaj.« Tako je Jezus v galilejski Kani naredil prvo od znamenj in razodel svoje veličastvo in njegovi učenci so verovali vanj.