Sveti oče v svoji knjigi Jezus iz Nazareta razložiti štiri teme, ki so v Jezusovi velikoduhoniški molitvi. V evangeljskem odlomku 7. velikonočne nedelje je osrednji stavek: »Posveti jih v resnici...« (Jn 17,17).
»Nadalje bi rad izluščil temo svetosti in posvečenja, ki najmočneje kaže na povezavo z dogajanjem sprave in z velikim duhovništvom. V molitvi za učence Jezus pravi: 'Posveti jih v resnici: tvoja beseda je resnica... Zanje se jaz posvečujem, da bi bili tudi oni posvečeni v resnici' (Jn 17,17.19). Vzemimo ...
Sveti oče v svoji knjigi Jezus iz Nazareta razložiti štiri teme, ki so v Jezusovi velikoduhoniški molitvi. V evangeljskem odlomku 7. velikonočne nedelje je osrednji stavek: »Posveti jih v resnici...« (Jn 17,17).
»Nadalje bi rad izluščil temo svetosti in posvečenja, ki najmočneje kaže na povezavo z dogajanjem sprave in z velikim duhovništvom. V molitvi za učence Jezus pravi: 'Posveti jih v resnici: tvoja beseda je resnica... Zanje se jaz posvečujem, da bi bili tudi oni posvečeni v resnici' (Jn 17,17.19). Vzemimo še eno mesto iz Jezusovih razpravljanj, ki spada v to zvezo: Jezus označuje sebe kot tistega, katerega je Oče posvetil in poslal v svet (prim. Jn 10,36). Govor je torej o trojnem 'posvečenju': Oče je Sina posvetil in poslal v svet; Sin posvečuje sam sebe in prosi, da bi bili z njegovim posvečenjem učenci posvečeni v resnici.
Kaj pomeni 'posvetiti'? 'Svet' (qadoš) je v polnem pomenu po svetopisemskem razumevanju samo Bog. Svetost je izraz za poseben način njegovega bivanja, za Božje bivanje kot takšno. Beseda 'posvetiti' torej pomeni izročitev neke stvarnosti, osebe ali stvari, Bogu, pomeni zlasti določitev za bogočastje. To je lahko posvetitev za daritev; lahko pomeni tudi duhovniško posvečenje, določitev človeka za Boga in za bogočastje.
Postopek posvetitve, 'posvečenje', vključuje dva nasprotujoča si, a v resnici od znotraj skupaj spadajoča vidika. Po eni strani je 'posvečenje' kot 'posvetitev'izločitev iz preostalega območja, ki spada k človekovemu življenju. Kar je posvečeno, je povzdignjeno v novo območje, s katerim človek ne razpolaga več, a ta izločitev čisto bistveno vključuje hkrati vidik namembnosti 'za'. Prav zato, ker je ta stvarnost povsem izročena Bogu, je tu za svet, za ljudi, jih zastopa in naj jih posvečuje. Lahko tudi rečemo: izločitev in poslanstvo sestavljata eno samo celoto.
Posvečenje in poslanstvo sta tudi v Jezusovi besedi neposredno povezani med seboj. Zato lahko rečemo, da je Očetova posvetitev Jezusa istovetna z učlovečenjem. Izraža hkrati popolno edinost z Očetom in popolno bivanje za svet. Jezus popolnoma pripada Bogu in prav zato biva čisto 'za vse'. 'Ti si Sveti od Boga', mu je Peter rekel v shodnici v Kafarnaumu in s tem izrekel obsežno kristološko veroizpoved (Jn 6,69). Če pa ga je Oče 'posvetil', kaj potem pomeni 'jaz se posvečujem (hagiázō)' (17,19)? Janez Zlatousti je za pomen te besede v Jezusovi poslovilni molitvi na začetku trpljenja dejal: 'Posvečujem se– darujem se kot žrtev'. Če se prva 'posvetitev' nanaša na učlovečenje, pa gre v drugi za trpljenje kot darovanje.
Pojdimo k tretjemu posvečenju, o katerem je govor v Jezusovi molitvi: 'Posveti jih v resnici' (Jn 17,17). 'Zanje se jaz posvečujem, da bi bili tudi oni posvečeni v resnici?' (Jn 17,19). Učenci naj bodo pritegnjeni v Jezusovo posvetitev; tudi na njih naj se izvrši ta izročitev v Božje območje in s tem poslanost za svet. Njihova izročitev Bogu, njihovo 'posvečenje', je vezano na posvčenje Jezusa Kristusa, je deležnost pri njegovi posvečenosti. Ta očiščujoča in posvečujoča 'resnica' je konec koncev Jezus sam. Učenci morajo biti potopljeni vanj, z njim tako rekoč 'preoblečeni'. Tako so udeleženi pri njegovi posvetitvi, pri njegovem duhovnišekm pooblastilu, pri njegovi daritvi.«
Pesnik in diakon Arat želi nakazati, da je v prvih petnajstih poglavjih Apostolskih del poudarjeno Petrovo prvenstvo. Beda Častitljivi razlaga: »Peter je simbol tega, kar je Kristusov prihod razodel svetu, torej zgodovino sveta, saj je bila zgodovina izbranih priprava na Kristusov prihod. Preteklost ni zavržena, temveč iz starega preoblikovana v novo.« Arat glede izbire Matije za enega izmed dvanajsterih pravi: »Izbrali so dva: Jožefa, z vzdevkom Justus in Matija. Ime Matija, pravijo, v hebrejščini pomeni 'majhen od Boga' in ...
Pesnik in diakon Arat želi nakazati, da je v prvih petnajstih poglavjih Apostolskih del poudarjeno Petrovo prvenstvo. Beda Častitljivi razlaga: »Peter je simbol tega, kar je Kristusov prihod razodel svetu, torej zgodovino sveta, saj je bila zgodovina izbranih priprava na Kristusov prihod. Preteklost ni zavržena, temveč iz starega preoblikovana v novo.« Arat glede izbire Matije za enega izmed dvanajsterih pravi: »Izbrali so dva: Jožefa, z vzdevkom Justus in Matija. Ime Matija, pravijo, v hebrejščini pomeni 'majhen od Boga' in omenjajoč Boga s tem že potrdijo ponižnost. O, kako se razlikujejo nebeške sodbe od človeških! Tistega, ki je bil pravičen po molitvi ljudi, je prehitel tisti z 'manj zaslugami'.«
Eden od spremljevalcev apostolov mora postati priča Jezusovega vstajenja
Berilo iz apostolskih del (Apd 1,15-17.20-26)
V tistih dneh je Peter vstal sredi bratov, zbrala se je skupina kakih sto dvajset ljudi, in rekel: »Bratje! Moralo se je izpolniti Pismo, kakor je Sveti Duh napovedal po Davidovih ustih o Judu: postal je vodnik tistih, ki so zgrabili Jezusa. Bil je prištet med nas in deležen naše službe. V knjigi psalmov je namreč pisano: ›Njegovo bivališče naj postane puščava.‹ In dalje: ›Njegovo službo naj prevzame kdo drug.‹ Tu so možje, ki so hodili z nami ves čas, dokler je Gospod Jezus prihajal k nam in odhajal od nas, od Janezovega krsta do dne, ko je bil vzet od nas. Eden od njih mora biti z nami priča njegovega vstajenja!« Predlagali so dva, Jožefa, ki se je imenoval Bársaba, z vzdevkom Just, in Matija. Nato so takóle molili: »Gospod, ti poznaš srca vseh, pokaži, katerega od teh dveh si izbral, naj prevzame mesto v tej službi in apostolstvo, od katerega je odpadel Juda, da je šel na svoj kraj!« In žrebali so, žreb pa je določil Matija, in pridružili so ga enajstim apostolom.
Psalm 103
Odpev: »Gospod je postavil svoj prestol v nebesih.«
Ps 103,1-2.11-12.19-20
Slávi, moja duša, Gospoda,
njegovo sveto ime naj slaví vse moje bitje.
Slávi, moja duša, Gospoda,
ne pozabi nobenega njegovega dejanja.
Odpev: »Gospod je postavil svoj prestol v nebesih.«
Kakor se nebo boči nad zemljo,
tako njegova dobrota objema vse, ki se ga bojijo.
Kakor je vzhod oddaljen od zahoda,
odriva od nas naše pregrehe.
Odpev: »Gospod je postavil svoj prestol v nebesih.«
Gospod je postavil svoj prestol v nebesih,
njegovo kraljestvo vlada nad vesoljstvom.
Slavite Gospoda njegovi angeli, vi, silni junaki,
ki poslušate in izpolnjujete njegovo besedo.
Odpev: »Gospod je postavil svoj prestol v nebesih.«
2. berilo
Kdor ostane v ljubezni, ostane v Bogu in Bog v njem
Berilo iz 1. Janezovega pisma (1 Jn 4,11-16)
Preljubi, če nas je Bog tako vzljubil, smo se tudi mi dolžni ljubiti med seboj. Boga ni nikoli nihče videl. Če se med seboj ljubimo, ostaja Bog v nas in je njegova ljubezen v nas popolna. Po tem spoznavamo, da ostajamo v njem in on v nas: dal nam je od svojega Duha. In mi smo ga gledali in pričujemo, da je Oče poslal Sina za odrešenika sveta. Kdor priznava, da je Jezus Božji Sin, ostaja Bog v njem in on v Bogu. Mi smo spoznali ljubezen, ki jo ima Bog do nas, in verujemo vanjo. Bog je ljubezen, in tisti, ki ostaja v ljubezni, ostaja v Bogu in Bog ostaja v njem.
Evangelij
prim. Jn 14,18
Aleluja
Aleluja. Ne bom vas zapústil sirot, govorí Gospod, prišel bom k vam in veselilo se bo vaše srce. Aleluja.
Verniki naj bodo eno, kakor sta Oče in Sin eno
Iz svetega evangelija po Janezu (Jn 17,11-19)
Tisti čas je Jezus povzdignil oči k nebu in molil: »Sveti Oče, ohrani jih v svojem imenu, ki si mi ga dal, da bodo eno kakor midva. Dokler sem bil z njimi, sem jih varoval v tvojem imenu, ki si mi ga dal. Obvaroval sem jih in nobeden izmed njih se ni pogúbil, razen sina pogubljenja, da se izpolni Pismo. Zdaj odhajam k tebi, vendar to govorim na svetu, da bodo imeli v sebi polnost mojega veselja. Izróčil sem jim tvojo besedo, svet pa jih je zasovražil, ker niso od sveta, kakor jaz nisem od sveta. Ne prosim, da jih vzameš s sveta, ampak da jih obvaruješ hudega. Niso od sveta, kakor jaz nisem od sveta. Posveti jih v resnici; tvoja beseda je resnica. Kakor si mene poslal na svet, sem tudi jaz njih poslal v svet, in zanje se posvečujem, da bi bili tudi oni posvečeni v resnici.«